Les 100 ans de "Fountain"

 
Grand Central Palace, New-York 1917 - carte postale


Saluons ces jours-ci les 100 ans de "Fountain".
 
C'est le centenaire d'un geste 
plutôt que celui d'un "objet"
ou d'une "œuvre d'art".
 
C'est le centenaire
d'une des plus importante ACTION 
sur la notion — même — d'œuvre d'art.
 
100 ans après, le monde de l'art
(et de la sociologie, et de l'anthropologie)
bruisse toujours de cette expérience menée sciemment par Marcel Duchamp.

Photographie d'Alfred Stieglitz imprimée dans la revue "The blind man" n°2, daté de mai 1917

La check-list du processus qu'a enclenché Marcel Duchamp avec "Fountain" :
  1. M.D. est co-fondateur de l'expo et de l'association de ses organisateurs, la "Société des Indépendants de New-York". Cette association organise, à partir du 10 avril 1917, une exposition "d'art moderne américain" au Grand centrale palace à New-York.
  2. M.D. est co-initiateur des règles et conditions d'exposition (entre autres : pas de jury de sélection ; il suffit de payer un droit d'expo et l'on peut exposer ce que l'on veut).
  3. M.D. envoie une œuvre comme exposant, mais sous le pseudonyme de R. Mutt,  un urinoir signé et intitulé "Fountain".
  4. M.D. n'est pas présent lors du comité (irrégulier selon les statuts de l'exposition) qui décide de l'éviction de "Fountain".
  5. M.D. démissionne de l'organisation de l'expo, suite à la tenue de ce comité.
  6. M.D. est co-fondateur de la revue "The Blind Man".
  7. Dans "The Blind Man" n°1, daté du 10 avril 1917, jour de l'ouverture de l'exposition, Pierre-Henri Roché fait un éloge argumenté des statuts et des ambitions de "Société des Indépendants de New-York"
  8. M.D. fait photographier "Fountain"par Alfred Stieglietz (photographe très célèbre à l'époque)
  9. M.D. écrit et fait écrire des textes vantant les vertus de "Fountain" dans la revue "The Blind Man" n°2, daté de mai 1917, avec la photographie de Stieglitz, authentifiant ainsi la présence de cette pièce dans la mémoire de l'histoire de l'art.
  10. "Fountain" est "perdue", l'original n'a jamais été retrouvé.
  11. 20 années plus tard, en 1938, les premières répliques, en modèles réduits, sont éditées à 25 exemplaires, pour les besoins de la fabrication des premières "boites en valise", musée portatif fabriqué par Marcel Duchamp.
  12. 10 années plus tard encore, en 1948, une première réplique grandeur nature, acceptée par M.D, est exposée par Sidney Janis à New-York. Le processus de réhabilitation est enclenché.
  13. etc. [Voir Le domaine du ready-made IV/V La saga Fountain]
Voir "The blind man" n°1, daté du 10 avril 1917 [PDF]
Voir "The blind man" n°2, daté de mai 1917. [PDF]
Duchamp later recalled that the idea for Fountain arose from a discussion with the collector Walter Arensberg (1878–1954) and the artist Joseph Stella (1877–1946) in New York. He purchased a urinal from a sanitary ware supplier and submitted it – or arranged for it to be submitted – as an artwork by ‘R. Mutt’ to the newly established Society of Independent Artists that Duchamp himself had helped found and promote on the lines of the Parisian Salon des Indépendants (Duchamp had moved from Paris to New York in 1915). The society’s board of directors, who were bound by the Society’s constitution to accept all members’ submissions, took exception to Fountain, believing that a piece of sanitary ware – and one associated with bodily waste – could not be considered a work of art and furthermore was indecent (presumably, although this was not said, if displayed to women). Following a discussion and a vote, the directors present during the installation of the show at the Grand Central Palace (about ten of them according to a report in the New York Herald) narrowly decided on behalf of the board to exclude the submission from the Society’s inaugural exhibition that opened to the public on 10 April 1917. Arensberg and Duchamp resigned in protest against the board taking it upon itself to veto and effectively censor an artist’s work.
This was no small matter. The idea of having a jury-free exhibition of contemporary art had become invested with the aspirations of many in the art world for New York to become a dynamic artistic centre that would rival and even outstrip Paris. Duchamp, as head of the hanging committee, had already signaled the democratic ethos of the new Society by proposing that works should be hung by the artists’ last names (in alphabetical order) rather than according to the subjective views and preferences of one or more individuals. With the support of some backers, he and his close friends Henri-Pierre Roché (1879–1959) and Beatrice Wood (1892–1998) produced the first dada periodical in New York, titled pointedly the Blindman, on the first day of the show in part to celebrate (and in part to observe and comment upon) ‘the birth of the Independence of Art in America’ (Henri-Pierre Roché, ‘The Blind Man’, Blindman, no.1, 10 April 1917, p.3). There was therefore a good deal at stake in the decision of the board to defend a particular conception of art at the expense of departing from its own much advertised policy of ‘no jury – no prizes’. Responding to press interest in the affair, the board issued a statement defending its position: ‘The Fountain may be a very useful object in its place, but its place is not in an art exhibition and it is, by no definition, a work of art.’ (Naumann 2012, p.72.)
Site de la TATE MODERN